اطلاعات تکان دهنده درباره بافت تاریخی یزد



مسجد شیخ لطف الله از جاهای دیدنی اصفهان است که از نظر معماری اهمیت خیلی زیادی دارد. تزیین شده است. این سردر اهمیت تاریخی بالایی در ایران دارد. میدان نقش جهان: میدان نقش جهان که به نام میدان امام نیز شناخته می شود، از شناخته شده ترین اماکن دیدنی شهر اصفهان می باشد که در میان گردشگران جهانی محبوبیت بالایی دارد. مسجد جامع یزد در خیابان امام خمینی قرار گرفته و دسترسی مناسبی دارد. این مسجد یکی از جاهای دیدنی اصفهان است که همراه با میدان نقش جهان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در میان جاهای دیدنی اصفهان کاخ چهلستون بهخاطر معماری ایرانی و فرنگی، باغ ایرانی سرسبز و زیبایش توجه بیشتری به خود جلب کرده و علاوه بر اینکه نام آن در لیست آثار ملی ثبت شده، در میراث جهانی یونسکو هم جای گرفته است. ازآنجاییکه این باغ علاوه بر سکونتگاه، محلی برای سروسامان دادن به کارهای حکومتی نیز بوده؛ دارای یکی از زیباترین ساختمانهای حکومتی و تاریخی یزد میباشد. مجتمع تجاری بلوار یکی از مراکز خرید عالی در شهر اصفهان است. در این مرکز خرید لوازم آرایشی و بهداشتی، زیورآلات، انواع پوشاک، اسباب بازی و عروسک، طلا و زیور آلات به فروش میرسد. انواع غذاهای با کیفیت ایرانی، فرنگی و دریایی در این رستوران سرو می شود.

یکی دیگر از سالنهای زیبا و خاص هتل، رستوران چهلستون است.در این اثر تزیینات بسیاری در دیوارها، سقف، ستونها، درها و شیشههای آن بکار رفته است و دیوارها با تابلوهای نقاشی زیبایی تزیین شدهاند. این باغ در طول روز، جلوه زیبایی از ساختمانهای قدیمی و سنتی با در و پنجرههای ارسی و شیشههای رنگی را به نمایش میگذارد که مکان مناسبی برای ثبت عکسهای یادگاری محسوب میشود. هر کدام از طبقات این کاخ پر از اتاقهای تودرتو با تزئینات هنرمندانه است که هر بازدیدکنندهای را انگشتبهدهان میگذارد. قبلاً در مقالهای به معرفی کامل جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری اصفهان پرداختهایم که باغ پرندگان و خزندگان نیز یکی از همین جاذبه های دیدنی اصفهان به حساب میآید. خزندگان و پروانهها و آکواریوم و دولفیناریوم پارک ابی تله سیژ و … اگر قصد استفاده از اتوبوس را دارید، میتوانید در ایستگاه هشت بهشت بزرگمهر (بخش شمالی پارک) و یا خیابان باغ گلدسته (خیابان هشت بهشت) پیاده شوید که فاصله کمی تا کاخ دارند. کاروانسرای شاه عباسی اصفهان نیز که امروزه هتل عباسی در آن قرار دارد، یکی از همین کاروانسراهای حیاط دار به شمار میرود که با مرمت و بازسازی، از کلیه فضاهای آن به بهترین نحو استفاده میشود و هم اکنون در خیابان چهارباغ میدرخشد. معمار بزرگ این پل استاد بزرگوار حسین بنا اصفهانی بوده است که پدر ایشان از بزرگترین و معروف ترین معماران در زمان صوفیه بوده است و از بهترین آثار آن می توان به مسجد شیخ لطف الله اشاره کرد. در واقع، مسجد عتیق تبدیل به پایگاه و مرکزی شد که شهرنشینی اصفهانی در حوالی آن در حال گسترش بود. مسجد جامع یزد با یک سابقهٔ بلند و ۹۰۰ ساله، یکی از جاذبه های گردشگری یزد است. قبل از شروع بهتر است از دستورالعمل سفر به اصفهان صحبت کنیم.

چهارباغ بالا از دروازه شیراز شروع میشود و به زایندهرود و سیوسه پل میرسد. سردر قیصریه با کاشیکاریهای ظریف و نقاشیهای قدیمی به قلم رضا عباسی، از ناقوس دیر هرمز و… دسترسی به بازار قیصریه از طریق تاکسی، اتوبوس خط واحد، مترو و ماشین شخصی امکانپذیر است. دسترسی به میدان نقش جهان از طریق تاکسی، اتوبوس، مترو و ماشین شخصی امکانپذیر است اما باید در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از ماشین شخصی باید برای پارک از خیابانهای اطراف استفاده کنید. این مسجد در ضلع جنوبی میدان نقش جهان واقع شده و چنانکه از منابع تاریخی به دست میآید، بنای آن در سومین مرحله از اجرای طرح میدان نقشجهان در ۱۵ صفر ۱۰۲۰ق/۱۹ آوریل ۱۶۱۱م به فرمان شاه عباس آغاز شد و در دوره شاهصفی (در سال ۱۰۳۸-۱۰۵۲ق/ ۱۶۲۹-۱۶۴۲م) به پایان رسید. از گنبد آبی رنگ مسجد شیخ لطف الله هرچقدر تعریف کنیم کم است. سی و سه پل: یا الله وردیخان در سال ۱۰۰۵ هجری شمسی در دوره صفوی روی رودخنه زاینده رود ساخته شده است و اکنون به عنوان یکی از شاهکارهای پل سازی سالانه میزبان گردشگران بسیاری است. کاخ چهل ستون: یکی از باغ های سلطنتی دوره صفوی است که با ساحتی بیش از ۶۷۰۰۰ مترمربع در سال ۱۰۵۷ هجری شمسی در نزدیکی میدان نقش جهان ساخته شد و هم اکنون به صورت باغ موزه پذیرای علاقمندان است. اما با گذشت حدود ۷۰ سال پس از ساخت این مسجد در سال ۲۲۶ هجری قمری، مسجد جامع اصفهان توسط خلیفه حکومت عباسی تخریب گردید و به جای آن یک بنا با ستونهای چوبی که هنوز هم آثار آن پابرجا میباشد، بنا گردید.

نسبت بیک جا بیشترخرج شود وجای دیگرکمترمثلا درتشکیلات ارتشی دولت ممکن است دریکجا ویک سرحدزیادتر خرج بکند ودریک جاهایی که احتیاج نداردکمتر دریک شهربزرگی ک جمعیت زیاددارد ممکن است تشکیلات ارتشی نباشد ولی فرهنگ اینطورنیست فرهنگ مال جمعیت است هرجاجمعیت بیشتراست فرهنگ بایدوسیعتر باشد (صحیح است) پول فرهنگ را مردم میدهندوقتی جمعیت زیادتربود پول بیشتر میدهدوحق دارند تقاضاکنندجناب آقای ناظرزاده فرمودند ممکن است درجایی که جمعیت کم باشد ولی دانش آموززیاد باشدبنده نمیتوانم این راتشخیص بدهم یک جایی که جمعیتش زیادتراست داوطلب تحصیلش هم مسلمازیادتراست (ناظرزاده - من ازایرادشماتعجب میکنم) (فرامرزی - ممکن است که سکنه جایی بیشترعلاقه داشته باشند) بنابراین ازهرحیث بعدالت نزدیکتراست که هرچه جمعیت بیشتراست آنجابیشترداده شود اماراجع به پیشنهاد آقای معتمددماوندی من معتقدم که این پیشنهاد دست دولت را میبندد اگر دولت یک چیز ضروری یک خرج لازمی داشت درمرکز شهرستان مطابق پیشنهاد ایشان خرج را باید ببرددردهات واین صحیح نیست نظردولت هم بایستی تامین گردد و من قطع دارم دروزارت فرهنگ باین موضوع توجه خواهند کرد و برای اینکه لایحه زودتر تصویب شود من ازایشان تقاضامیکنم که پیشنهاد خودشان را پس بگیرند. این ملات سنتی با موادی درست میشود که نسبت به آب مقاوم باشد؛ یکی از این مواد خاکستر است که از نفوذ آب به سازه جلوگیری میکند. او با کمک همسرش فاطمه خاتون در این مکان، میدانگاهی و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، کاروانسرا، چاه آب، بازار و از همه مهمتر مسجد امیر چخماق را بنا کرد. نکته جالبی که باید در مورد این مسجد بدانید آن است که این مسجد در طی دوران مختلف به تکامل رسیده است و شما می توانید جای پای دوره های مختلف حکومتی را در این بنا مشاهده کنید. یکی از شهرهای ایران که کاروانسراهای بسیاری را در خود جای داده، اصفهان است و هتل عباسی اصفهان یادگاری به جا مانده از یکی از این کاروانسراهاست که تا امروز نیز شکوه و جلال خود را حفظ کرده است.

کاروانسراهای حیاط دار که اغلب در مناطق مرکزی و کویری ایران مشاهده میشوند. زمان پذیرش ارائه مدارک شناسایی عکس دار برای تمام میهمانان الزامی است. پذیرش بانوان مجرد با ارائه مدارک شناسایی معتبر امکان پذیر است. اگر برای بازدید از کاخ هشت بهشت به فکر بردن ماشی شخصی هستید، کافی است از لوکیشن آن روی گوگل مپ کمک بگیرید و ماشین را در پارکینگ عمومی خیابان گلدسته پارک کنید که نزدیک به کاخ است. هتل پارسیان عالی قاپو در خیابان چهارباغ عباسی یکی دیگر از هتلهای معروف و خوب اصفهان است. هتل عباسی که خود یکی از ابنیه تاریخی و دیدنی شهر گنبدهای فیروزه ای می باشد شما را به ضیافتی شاهانه و اقامتی خاطره انگیز در دل تاریخ میبرد. مبلمان، تختها، پردهها و فرشها همگی هارمونی خاصی دارند و در گچ بریها و نقاشیهای خیرهکننده اتاقها، باعث میشود تا میهمانان اقامتی خاطره انگیز داشته باشند. تزئینات معماری اصیل همچون گچبری، آینهکاری، کُپبری (برش آینههای رنگی به شکل محدب) و نقاشی، شکلها و نقوش هنرمندانهای در این تالار خلق کرده و هارمونی مناسب رنگهای صندلیهای تالار و رنگ کف آن و تناقض این رنگ با فیروزهای به کار برده شده در نقوش سقف، از ویژگی های طراحی این تالار محسوب میشود که زیبایی آن را دوچندان کرده است.

تالار بعدی، تالار مرمر است؛ هنرهای به کار رفته در سقف، آیینهکاریهای ظریف و تناسب رنگ سنگهای مرمر در کف سالن با دیوارها و دیگر تزئینات، این تالار را به یکی از زیباترین سالن های اصفهان بدل کرده است. شبستان مخصوص زمستان در دو سوی دالان ورودی قرار گرفته است که تامین نور و گرمای آن در سرمای زمستان، به کمک انعکاس نور خورشید در سنگهای مرمرین شبستان صورت میگیرد. شگفتزده میشوید اگر بدانید که حدود شانزده هزار قرابه رنگی با این هدف در کورههای مخصوص ساخته شد و سپس آنها را جیوه اندود کرده و به شکل آینه درآوردهاند و سپس آنها را شکسته و از هزاران قطعه آن در گچ بری سقف استفاده کردهاند. این نقاشی از اتاقک مخصوص اشیاء کلیسا شروع شده، حالت داستانی دارد و بهصورت پیوسته وقایعی را به تصویر میکشد؛ بهطوریکه نقاشی با بشارت دادن فرشته الهی به حضرت مریم آغاز شده است. واقعا مقالهای که درباره جاهای دیدنی اصفهان است از کجا باید شروع شود؟ بعد از این که مانکجی لیمجی هاتریا معروف به مانکجی صاحب به عنوان نماینده انجمن بهبودسازی وضعیت زرتشتیان در ایران در حدود ۱۴۰ سال قبل و از طرف پارسیان بمبئی برای بهبود وضع اجتماعی و دینی زرتشتیان به ایران آمد، بعضی از دخمهها تعمیر و نوسازی و دخمههای جدیدتری هم ساخته شدند که مدتی مورد استفاده قرار گرفتند. این بنا از زاینده رود عبور میکند و دو منطقه از اصفهان را به هم متصل میکند.

در صورت استفاده از اتوبوس، سوار اتوبوس خط میدان امام حسین (ع) - باغ غدیر ترمینال شرق و یا خط میدان امام حسین (ع) - هشت بهشت ترمینال خوراسگان شده و در ایستگاه امام پیاده شوید. در صورت استفاده از اتوبوس، باید سوار اتوبوسهای خط (میدان امام حسین به میدان لاله) شوید و در ایستگاه شهرداری پیاده شده و مابقی راه را پیاده تا کاخ بروید. مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: آکواریوم ناژوان بنا به تدبیر مدیریت شهری اصفهان در راستای تحویلگیری و انتقال مجموعه از سرمایهگذار خارجی به شهرداری اصفهان و لزوم همسانسازی سیستمها، کنترل دورهای و بهروزرسانی از فردا (پنجشنبه) تا چهاردهم مهرماه تعطیل میشود. به گزارش ایمنا، شهرداری اصفهان به منظور فراهم آمدن محلی برای تجمع و تعاملات اجتمــــاعی، ایجاد فضای شهری مناسب جهت بازی های محلی و یا اجرای نمایش، مرمت و ساماندهی فضای شهری، ساماندهی وضعیت ترافیکی در محدوده و احیای محورهای سواره و پیاده ترافیکی، ایجاد و بازسازی فضای سبز موجود متناسب با سیمای شهری و بهبود سیما و منظر شهری پروژه های مرمت و ساماندهی بافت قدیمی و تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است. آبنما هم درست در وسط این فضا به کار گرفته شده است و همین نظم و دقت در معماری یکی از ویژگیهای شاخص باغ دولت آباد یزد می باشد. اگر از طرفداران پینت بال و بازیهای پرتحرک و هیجان انگیز هستید بهترین کار این است که به باشگاه پینت بال تکاور بروید. هتل عباسی در سال ۱۳۳۶ مرمت و بازسازی گردید و نام آن از کاروانسرا به مهمانسرای عباسی تغییر یافت، در ادامه در سال ۱۳۴۵ به مهمانسرای کنونی تبدیل شده و در حال حاضر نیز با ۲۲۵ باب اتاق به عنوان یکی از بهترین هتل های اصفهان در قلب شهر میزبان میهمانان نصف جهان است. میدان ساعت که با نام میدان وقت الساعت هم شناخته میشود، از بهترین جاهای دیدنی یزد است؛ اما دلیل آن چیست؟

البته مراقبتهای بعد از تخمگذاری پرندگان تا زمان تولد بچههایشان هم برعهده واحد تکثیر باغ پرندگان اصفهان است. خیابان چهار باغ: یکی از خیابان های قدیمی و مشجر اصفهان است که از میدان امام حسین تا سی و سه پل امتداد دارد و در بخش اعظم آن تردد ماشین ممنوع است، مسافران ضمن لذت بردن از پیاده روی در این خیابان می توانند از اماکن دیدنی واقع در آن از جمله بازار هنر، عمارت هشت و مدرسه چهارباغ نیز دیدن کنند. میدان امام علی (عتیق): این بنا تنها ۵۰۰ متر با میدان نقش جهان فاصله دارد و متعلق به دوران سلجوقی است. میدان امیرچخماق آنقدر معروف است که به هر راننده تاکسی بگویید، شما را به آن خواهد برد! در زمان تیموری و هنگام ساخت میدان امیرچخماق یزد فضای وسیعی برای آن در نظر گرفته شد. سپس با عبور از سایر روستاهای در مسیر مانند دهنو، اکرمیه و خویدک وارد میدان امیرچخماق شده و از شهر زارچ خارج میشود. میدان نقش جهان با تمام ویژگیهای منحصربهفردی که دارد، بیشک یکی از مهمترین جاهای دیدنی اصفهان است. وارد هتل 5 ستاره عباسی که میشویم، محو تزئینات چشمنواز و معماری مجلل آن خواهیم شد و نمیتوانیم لحظهای از آنها چشم برداریم. ذات آتش گِرد آن نشستن است و به مرور زمان آتشکده تبدیل به مکانی برای گردهمایی و برگزاری جشنها و آیینهای مذهبی زرتشتیان شد. یزد با داشتن مجموعهای از بناهای تاریخی و مذهبی متعلق به ادیان مختلف، به شهر ادیان ایران معروف شده که زندگی مسالمتآمیز پیروان مذاهب گوناگون را در کنار یکدیگر به تصویر میکشد.

حرمت و حجاب، نهتنها در خلقوخوی یزدیها بسیار مهم است؛ بلکه یکی از ویژگی معماری خانههای یزد هم میباشد و در جایجای خانه از قبیل درگاه، دالان و دیوارهای بلند، هشتی و نحوه سازماندهی فضاهای گوناگون اطراف حیاط بهخوبی به چشم میخورد و اینگونه، ساکنان خانه بهدوراز چشم اغیار در آرامش و امنیت زندگی میکنند. فهادان در زمان قاجاریه ساخته شده است و از زمان های گذشته یکی از محلات خاص شهر یزد بوده که اشراف و اعیان در آنجا زندگی می کردند. در بین نقوش تزئینی کتیبه ای این مسجد، نقش شمسه ای و همچنین نقش دایره از جایگاه ویژه ای برخوردارند. آجرهای ضربی، نقوش معلقی، کتیبه های کاشی معرق و کوفی بنایی بکار رفته در این بنا تحسین هر بینندهای را برمیگزیند. این کتیبه از کاشی درست شده است و رنگ آن لاجوردی است. این گنبد از دیدنی های اصفهان و البته اماکن دیدنی اصفهان است که وقتی پا به میدان نقش جهان از جاهای دیدنی اصفهان میگذارید، در نگاه اول با عظمت و زیباییاش خودنمایی میکند. میدان نقش جهان میدانی بسیار زیبا در قلب اصفهان است. این حمام تاریخی در گذشته محلی برای استفاده اعیان و اشراف بوده است. حمام ابوالمعالی با مصالحی نظیر آجر، ریگ، گچ و ساروج ساخته شده و تزیینات بهکار رفته در سقف آن زیبایی و اصالت خاصی دارد. هماهنگی رنگی سقف سبزرنگ و دیوار آن، فرش و لوستر، زیبایی آن را دوچندان کرده است. درهای بازار خان از ساعت ۸ صبح تا حدود ۱۰ شب به روی مردم باز است. بافت تاریخی یزد که عنوان یکی از دستنخوردهترین و وسیعترین بافتهای مسکونی تاریخی ایران را نیز به خود اختصاص داده وسعتی بیش از ۷۰۰ هکتار دارد و یکی از زیباترین مقاصد گردشگری استان یزد است. یکی از شگفتانگیزترین سازههای معماری ایران قدیم به قنات مون اردستان تعلق دارد.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت اجاره ماشین برای سفر.


[ بازدید : 13728 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ شنبه 22 مهر 1402 ] [ 16:02 ] [ محتوا گذار ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]